mygreen

Det är lätt att säga kloka ord, men det är svårare att leva upp till dom.

Bakning

Kategori: Allmänt

Som rubriken lyder så är det bakning på schemat idag. Lillprinsen här hemma ska få sig lite bröd och jag tänkte dela med mig av detta recept då jag tycker att det är hyfsat enkelt och iallafall mitt barn gillar det. Brödet blir som en limpa och får en liten hårdare yta, (vilket man säkert kan få lite mjukare genom att pensla vatten på efter gräddning), men jag brukar ändå ta bort kanten så mig spelar det ingen roll.
 
  • 25 g färsk jäst
  • 3 dl vatten
  • 2 dl havremjölk (går också bra med vatten)
  • ca 11 dl mjöl (gärna ekologiskt)
  • 2 msk kallpressad ekologisk rapsolja
Smula ner jästen i en degbunke. Värm vattnet och blanda med havremjölken så att det blir fingervarmt. Rör ut jästen med en del av degvätskan. Tillsätt sedan resten av degvätskan, oljan samt det mesta av mjölet. Knåda, eller med fördel - kör degen i hushållsmaskin i ca 5 minuter. Degen ska släppa bunkens kanter, då är mjölmängden rätt.
 
Låt jäsa under bakduk i en timma (eller till dubbla storleken).
 
Pensla en ugnsform på ca 25x30 cm med rapsolja (alternativt klä med bakplåtspapper). Stjälp upp degen i formen och platta ut med händerna. Låt jäsa ytterligare en timma.
Sätt ugnen på 200 grader. Grädda brödet mitt i ugnen i 30 minuter, tills brödet fått fin yta och är genomgräddat.
Lägg sen upp brödet direkt och låt svalna. Skiva upp brödet i tunna skivor och frys in så har du bröd åt den lilla i ett par veckor =).
 
 
 
 Under första jäsningen😊
 
Kommentera inlägget här: