mygreen

Det är lätt att säga kloka ord, men det är svårare att leva upp till dom.

Utbildning

Kategori: Allmänt

Snart börjar Henry på dagis och då har jag haft lite tankar på att utbilda mig igen. Jag har tidigare läst en tvåårig utbildning i Karlstad som heter Hälsa och wellness, har dock inte lyckats hitta något yrke där den utbildning kan hjälpa mig. Jag har flera gånger kikat på olika typer av utbildningar så som distans, YH-utbildningar och högskola/universitet men kan ärligt talat säga att det är väldigt dåligt med utbud. De flesta skolor satsar på lärar - samt sjuksköterskeutbildningar vilket jag tycker är väldigt bra då det är brist på detta. Dock tycker jag det är synd att det är nästan det enda de satsar på. För oss som faktiskt inte kan tänka sig att bli lärare eller jobba inom sjukvården har inte mycket att välja på. Jag har försökt med flera univeristet att t.ex. starta upp en studievägledarutbildning då även detta är något som det är brist på idag men har tyvärr fått nej från alla jag hört av mig till. Jag är i det stadiet då jag vill utbilda mig till något jag verkligen vill jobba med och inte bara för att ha något att göra. I dagens samhälle är det också viktigt att ha arbetslivsfarenhet för att ens kunna få chansen till en intervju vilket heller inte är lätt att få när man alltid blir bortvald. Jag ser mig själv som en bra arbetare och har väldigt lätt för att lära mig nya saker så tror jag klarar av det mesta om jag bara får chansen.
 
Jag ska inte sitta här och vara missnöjd utan vill bara att det ska finnas lite mer valmöjligheter på utbildningsfronten. När jag gick på gymnasiet så fick jag höra att jag var "klassens psykolog" så det kanske är det jag ska utbilda mig till. Skriver samma sak här som jag sa till min mamma i veckan, "jag tror inte jag får hälsa på mer om jag utbildar mig till psykolog, ni skulle tröttna på mina utläggningar om hur bra/dåligt ni faktiskt mår".
 
Vad tror ni jag skulle passa som? Jobbar ni med det ni alltid velat göra? Är du utbildad?
 
Kommentera inlägget här: